VHeadline.com News Editor Patrick J. O’Donoghue writes:  Spain’s El Pais tabloid has written a critical article about Teves television, which replaced the commercial Radio Caracas Television (RCTV). 

The writer of the article quips that Teves is a “public service but without any public.” 

  • Citing the only TV ratings mediation company in Venezuela, AGB Panamericana, El Pais puts the channel’s audience at around 8.9 to 8.3% during the showing of the soccer Americas Cup. 

In August, the audience dropped to 6%, September to 4 .6% and in October is trailing by 3.6%. 

Televen channel deputy president, Enrique Alvarado admits that his channel and Venevision have taken over RCTV’s audience. 

Although the reporter was unable to talk to Teves director, Lil Rodriguez, he did meet Telesur-Venezuela deputy president, Yuri Pimentel, who admits that Teves is still going through a period of “adequate maturity.”

Pimentel says it takes a year or more to set up a channel and there is a scarcity of top level Venezuelan professionals both in the private and public sector. 

Sociologist and government supporter, Gregory Wilpert is cited as saying that Chavez will probably the change Teves director at any moment.

“The problem is that (Teves) hasn’t fulfilled the promise of being an independent channel … the board of directors constantly look at the government to see if they are doing well and so there is little creativity.” 

Greek investigator, Demetrius Pantoulas from the University of Bath in the UK says he agreed with the non-renewal of RCTV but at the moment is a bit disappointed because he thinks the channel was hyped up as elevating people’s culture, a good example for the rest of the channels, respecting plurality and being co-managed by the people. 

However, he claims, in five months the channel has not lived up to expectations … “there is no clear orientation … it is in the phase of improvisation and results, good or bad, will not be evident for sometime.”

Patrick J. O’Donoghue